کاربران فارس من با ثبت پویشی از هکشدن شدن برخی کانالها در روبیکا و عدم پیگیری پشتیبانی این اپلیکیشن گلایهمندند.
محمد سردبیر این پویش در توضیحات تکمیلی بیان کرد: ما قبل از فیلتر شدن پیام رسانهای خارجی یک گروه درسی داشتیم که مسدود شد. در روبیکا یک سری گروههای سایبری بودند که تهدید میکردند گروه و اکانتها را مسدود میکنند.
او ادامه داد: این اکانتها، برای فیلتر شدن و یا رفع فیلتر، گاهی پول میخواهند، گاهی اکانت و یا کل گروه را می خواهند، این اتفاق هر روز در روبیکا رخ میدهد، بارها به پشتیبانی اطلاع دادهایم که میگویند چنین چیزی وجود ندارد.
این کاربر در رابطه با نحوه دسترسی افراد به اکانت خصوصی افراد گفت: اوایل راهاندازی پیام رسان روبیکا، هکرها اول آموزشهایی را گذاشته بودند، بعد گروههایی ایجاد کردند و به صورت مرتب کدهایی را به روزرسانی میکنند و روزانه در حال تغییر است. خیلی از اکانتها و گروهها هر روز فیلتر میشوند.
سردبیر این پویش تاکید کرد: این کدها را برای هم به اشتراک میگذارند و بعد از طریق این کدها خیلی راحت وارد اکانتهای دیگران میشوند؛ از طرفی هم اکانتها را فیلتر میکنند و بعد برای رفع فیلتر هزینه میگیرند، تعداد این افراد هم خیلی زیاد است و هر لیستی هزار تا اکانت رو به فنا میدهد.
امکان هک وجود ندارد
این موضوع را از روبیکا پیگیر شدیم. روابط عمومی روبیکا درخصوص این موضوع گفت: به صورت فنی هیچ کاربری نمیتواند به حساب کاربری، اطلاعات گروه یا کانالی که مالکیتش را عهدهدار نیست، دسترسی یابد و تاکنون نیز چنین گزارشی به دست ما نرسیده. لذا؛ تمام تغییرات و مدیریت کامل هر گروه و کانال صرفا در اختیار مالک آن کانال یا گروه است.
روبیکا همچنین تاکید میکند که کاربران به هیچ عنوان کد ورود به حساب کاربری شخصیشان را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند.
حفظ حریم خصوصی یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در پیامرسانها محسوب میشود، در همین راستا هم لایههای امنیتی مختلفی در نظر گفته میشود، مهمترین گزینه برای در اختیار گرفتن اکانت شخصی افراد داشتن کد یکتایی است که به شماره همراه افراد ارسال میشود، به همین منظور هم لازم است تا کاربران نسبت به در اختیار گذاشتن تلفن همراه خود به افراد دیگر خودداری کنند.